Benvinguts al "Calaixet d'activitats"!

Al “Calaixet d'activitats” trobareu un recull de totes les activitats que formen la nostra Unitat Didàctica de "L'hort d'en Dentetes", per treballar l'educació emocional amb els més petits.

.... i quines activitats hi ha al “calaixet”?

Aquí us fem cinc cèntims de totes les activitats i la seqüència didàctica adequada per realitzar-les, però si voleu tota la informació, trobareu totes les fitxes de les activitats en el desplegable d'aquest calaixet.

Dessitjem que us agradin!!

 

  • Activitat 1: En Dentetes ens ensenya l'hort i la cançó de les emocions.

    Ens trobem una sorpresa a classe! En Dentetes ens deixa una nota on ens demana que l'ajudem a preparar l'hort per l'arribada del bon temps. Ens donarà les instruccions necessàries i totes les coses que hem de fer per cuidar-lo, com les normes que hem de respectar. També ens explicarà, que al llarg d'aquest trimestre haurem d'aprendre moltes coses importants per treballar millor plegats, per sentir-nos millor i gaudir a l'hort i de la companyia dels amics. Per acabar, veurem que ens ha deixat un CD amb una cançó molt original i divertida amb mímica que ens aprendrem al llarg de la UD.

  • Descobrint emocions.

    Explicarem un conte als infants que els ajudi a entendre i consolidar les emocions bàsiques.

    Ja que parlar de les emocions ajuda a conèixer-nos millor a nosaltres mateixos i a la resta del grup, un cop explicat el conte, el comentarem entre tots els infants i en farem una reflexió.

    Després d'aquesta reflexió grupal, reconeixerem les emocions en icones dibuixades. Repartirem cartolines on hi hauran els icones de les emocions que apareixen al conte. Els infants hauran d'identificar icona-emoció.

    Per finalitzar, passarem a fer-ne un dibuix. Entregarem als infants els perfils de cares buides, d'un nen o d'una nena, per a que ells mateixos facin els dibuixos de les emocions en aquests perfils.

  • Com em sento avui? I perquè?

    Després de la rutina d'entrada a l'escola i del Bon Dia, es desenvoluparà aquesta activitat els dimecres. A la classe hi hauria una cartolina – mural amb les fotos de tots els infants de la classe i un cistell amb tot de cares dibuixades en una cartolina i plastificades. Aquestes cares mostren diferents emocions (content, feliç, enfadat, trist, ...). Cada nen després de fer el bon dia, anirà cap al cistell, agafarà la cara que més el descrigui i l'enganxarà al costat de la seva foto. Així ho faran tots els infants.

    Més tard, l'educador/a escollirà aquells nens que hagin posat que estan contents (això es podria canviar cada setmana segons l'emoció que es vol treballar) i els hi preguntarà als companys perquè creuen que estan contents. Els nens i nenes han de verbalitzar aquestes emocions, saber expressar-se, així com, saber resoldre algunes situacions que es puguin crear.

  • Anem a veure al Dentetes a l'hort.

    Aquesta activitat vol desenvolupar el treball sistemàtic sobre els diferents sentiments més habituals que podrien tindre els infants. Un dels principals objectius de l'activitat seria; expressar i identificar diferents sentiments com; la tristesa, el dubte, l'alegria, empipament, sorpresa...

    Un matí anirem a veure en Dentetes a casa seva, al cau que hi ha a l'hort. Un cop allà, l'educador/a farà seure els infants en forma de mitja lluna, mirant cap on es troba la casa d'en Dentetes. Tot seguit l'educador/a els hi demanarà que cantin la cançó del “Bon dia” per despertar en Dentetes i que tot seguit el cridin, per a veure si es desperta i surt del seu cau.

    Quan els infants acaben de cantar la cançó i criden en Dentetes, en Dentetes surt del seu cau, però per sorpresa de tots els infants, no surt content com sempre.. sinó que avui en Dentetes surt molt trist.

    A través de la interacció entre en Dentetes, l'educador/a i els infants, intentarem esbrinar el que li passa en Dentetes avui.

    Els infants li preguntaran que li passa i en Dentetes, respondrà que hi ha una planteta que no es troba bé... que no sap que pot fer, perquè es posi bona.. (Hi ha una planta que no s'ha regat i la flor comença a fer figa).

    Intentarem que els infants pensin diferents propostes per resoldre el problema. Com per exemple; regar la planta. A partir d'aquí, en Dentetes és mostrarà sorprès, ja que la planta li donarà les gràcies per haver-li donat aigua. Finalment, gràcies al treball de tots els infants, en Dentetes es posarà molt content, perquè la planteta ja és troba molt millor.

  • La bústia màgica d'en Dentetes.

    Col·locarem la bústia màgica a l'aula, al costat de la catifa o del racó de la biblioteca. Aquest espai ha de ser un espai on podem fer una rotllana i xerrada, ja que en Dentetes ens deixarà una carta a la bústia explicant un petit conflicte dels que són habituals entre infants de 2 a 3 anys amb personatges inventats, tractant les emocions bàsiques i que faci reflexionar sobre quina seria la manera correcta de resoldre el conflicte presentat.

    Sempre serà el mateix procediment, mirarem si hi ha correu a la bústia i seurem els infants en semicercle davant de les educadors/es.

    Els hi ensenyarem la carta i les il·lustracions que inclourà per donar suport visual al relat, els hi llegirem la carta de manera que captem la seva atenció amb l'expressivitat i gesticulació adequada. Una vegada hem llegit la carta, passem a fer conversa sobre el que hem llegit, fem preguntes per iniciar converses, contestar nosaltres les preguntes que hem fet, etc... (com creieu que es sentia en Dentetes quan li van treure la pastanaga? Penseu que li havia de treure? Què hauria d'haver fet?) Tot encarat a fer-los reflexionar sobre el tema tractat, sobre les emocions que sorgeixen davant d'aquestes situacions i a trobar possibles solucions adequades als conflictes.

    La temàtica de les cartes/sessions serà la següent:

  1. Carta que parlarà sobre les normes, els hàbits i actituds que faciliten la convivència i les bones relacions entre els companys. El centre d'interès serà el treball a l'hort.
  2. Carta que parlarà sobre el conflicte que sorgeix quan no es vol compartir i com seria una de les maneres correctes de resoldre el conflicte. El centre d'interès serà el relat d'una història inventada amb el Dentetes com a protagonista.
  3. Sobre la importància d'expressar els sentiments per a que els altres puguin interpretar el que ens passa i saber mostrar empatia. El centre d'interès serà el relat d'una història inventada amb el Dentetes com a protagonista.
  • El club de les emocions.

    L'activitat es realitzaria a l'aula i els infants seurien en semi rotllana i l'educadora al mig. Amb les titelles (que poden ser també vegetals que tenim a l'hort i el propi Dentetes) faríem l'explicació de l'activitat.

    Al dau tindríem sis cares que fan referència a sis emocions: alegria, por, tristesa, vergonya, sorpresa, enuig. Cada infant tirarà una vegada el dau i haurà d'identificar quina emoció és i si dir si l'ha sentit alguna vegada. Tanmateix aprofitarem per interactuar amb els infants del per què ha sentit aquest sentiment i el què ha sigut el que l'ha fet sentir millor, etc ( en el cas de que sigui tristesa, enuig, por). Al finalitzar les titelles explicaran alguna història viscuda per elles per tal d'exemplificar aquestes emocions. Sempre farem el mateix ritual durant l'activitat:

    - Explicació

    - Joc

    - Història

  • Els Picarols cuiden l'hort.

    Els infants es responsabilitzen de tot a la cura de l'hort i fan mostra del que han après sobre com evitar conflictes o solucionar-los de manera adequada, així com el respecte pels materials i els companys.

    Les diferents rutines que desenvoluparan els infants a l'hort són les següents:

  1. Els infants aniran a regar, tenir cura de les plantes i recollir les fruites i verdures que estiguin madures. 
  2. L'educador/a interaccionarà amb els infants per canviar els encarregats de regar les plantes de l’hort i els de recollir les fruites o verdures. Aquesta activitat es realitzarà a l'hort. Els infants seuran en rotllana i l'educador/a els hi cantarà la cançó dels càrrecs de l'hort, m’entres els hi posa una targeta al darrere de cada infant. Després cada infant agafa la seva targeta, per tal de descobrir quin càrrec a de desenvolupar aquesta setmana.
  3. Deixarem que les manipulin i experimentin amb les fruites i verdures que han collit de l'hort sense cap límit (sempre i quan no es facin mal ells mateixos o altres).
  4. Quan acabarem les tasques a realitzar l'hort l'educador/a cantarà la cançó de “Recollim les eines de l'hort” i tots junts ens posarem a recollir i a desar tot el material utilitzat.

L’últim dia d’hort, els infants aniran a les seves plantes i l'educador/a els ajudarà a trasplantar la llavor que ja és una planta, cap a un test. Abans de marxar repassarem les imatges de com van començar les plantes i com han acabat, els hi preguntarem que ha canviat i que es el que mes els hi agrada de la seva planta. Així cadascun d’ells s’emportarà la seva planta cap a casa.

 

  • Els murals de les emocions.

    Es tracta d'una activitat d'experimentació plàstica i musical.

    Realitzarem en 4 sessions 4 murals diferents (d'1.5mx1m) pintant amb dits, mans i pinzells (a elecció dels infants segons van pintant lliurement sobre el suport al terra), mentre escoltem de fons unes audicions seleccionades prèviament. En acabar-los els exposarem i observarem el resultat de l'experimentació amb pintura i música, les famílies podran veure l'exposició.

    Els murals a realitzar tindran cadascun una temàtica diferent: Tristesa, Por, Enuig i Alegria.

     


Notícies

Eduard Punset: "Educación emocional desde el útero materno"

2015-01-09 15:41
      https://www.rtve.es/television/20120229/educacion-emocional-desde-utero-materno/502667.shtml  

—————