Objectius d'aprenentatge i continguts
Si anem concretant la proposta, trobem els objectius d'aprenentatge que volem que assoleixin els infants per tal d'afavorir l'adquisició de les capacitats que hem anomenat en l'apartat de "El projecte dels Picarols i el currículum", a través dels continguts que hem seleccionat per treballar en la Unitat didàctica de "L'Hort d'en Dentetes".
Objectius d'aprenentatge.
En la taula que exposem a continuació, trobem la relació que s'estableixen entre els objectius d'aprenentatge que es treballaran en les activitats, amb les capacitats de cicle que es volen afavorir i que hem detallat amb anterioritat.
Objectius d'aprenentatge |
Capacitats |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
A R E A
1
|
Identificar les emocions bàsiques treballades a l'aula i saber-les expressar i manifestar utilitzant el llenguatge verbal i gestual com a mitjà d’expressió i comunicació. |
|
X |
|
|
|
Identificar els estats d'ànims dels altres a través de l'observació del llenguatge gestual i corporal. |
|
X |
X |
|
|
|
Experimentar i gaudir mitjançant dels sentits: observar, escoltar, palpar, olorar, regar. |
|
|
X |
|
|
|
Progressar en la resolució de conflictes i saber actuar de manera adequada davant la diversitat . |
X |
X |
|
X |
X |
|
Iniciar-se en el treball cooperatiu ajudant als companys i demanar ajuda quan la necessiti. |
X |
X |
|
X |
X |
|
Establir relacions afectives positives amb els companys i el/la tutor/a tot integrant-se en el grup. |
X |
|
|
X |
X |
|
Progressar en la confiança i la seguretat de manera que és relacioni còmodament i s'expressi sense vergonya amb els companys i el/la tutor/a. |
X |
X |
X |
|
X |
|
Gaudir de l'adquisició de responsabilitats i encàrrecs relacionats amb la cura de l'hort, de la mascota i els companys. |
X |
|
X |
|
X |
|
A R E A
2
|
Participar de manera activa i adequada seguint les pautes donades per el/la tutor/a contribuint a crear un clima positiu i agradable entre els infants. |
X |
|
X |
X |
X |
Cooperar amb els companys per cuidar l'hort. |
|
|
X |
|
X |
|
Tenir cura de la mascota i fer partícips als seus familiars |
|
|
X |
|
X |
|
Actuar sobre la realitat immediata, descobrir-ne l’organització a partir de les pròpies vivències i establir relacions entre objectes segons les seves característiques perceptives. |
|
|
X |
|
|
|
Participar amb iniciativa i constància en les activitats quotidianes i els hàbits d’higiene personal, iniciant-se en la pròpia autonomia i orientant-se en les seqüències temporals quotidianes i en els espais que li són habituals. |
X |
|
|
|
X |
|
Participar amb Interès i curiositat, explorant les característiques d’objectes, materials i elements de l’entorn natural, formulant preguntes sobre alguns esdeveniments i representant vivències i situacions mitjançant el joc simbòlic. |
|
|
X |
|
|
|
Observar i constatar alguns dels canvis i modificacions a què estan sotmesos tots els elements de l’entorn (persones, animals, plantes o objectes). |
|
X |
X |
X |
|
|
A R E A
3 |
Progressar en el llenguatge verbal per expressar el seu estat d'ànim i saber identificar el dels seu voltant (companys i tutora) |
|
X |
|
|
|
Expressar verbalment les emocions amb la finalitat d'exterioritzar el propi estat d'ànim. |
X |
X |
|
|
|
|
Millorar en la comunicació dels diferents llenguatges (verbal, corporal...) mitjançat les diferents activitats com: contes, escenificacions... |
|
X |
|
|
|
|
Progressar en l'adquisició de les actituds necessàries per la convivència tot comunicant-se d'una manera adequada mitjançant una expressió correcta dels seus sentiments o les seves queixes. |
|
X |
|
|
|
*Àrea1: Descoberta d'un mateix i dels altres/ Àrea2: Descoberta de l'entorn./ Àrea3: Comunicació i llenguatge.
Continguts.
Així doncs, els continguts que treballarem amb les activitats programades, els podem dividir en tres grans grups i són els següents:
Continguts Conceptuals:
- Les emocions bàsiques.
- Resolució de conflictes.
- Hàbits d'higiene, normes i rutines relacionades amb les activitats i que faciliten la convivència i el treball cooperatiu.
Continguts Procedimentals:
- Reconeixement, manifestació i expressió de les emocions bàsiques, pròpies i dels altres, mitjançant el llenguatge verbal, gestual i corporal.
- Iniciació en la resolució correcte de conflictes que es poden presentar a l'aula i a l'hort a partir de les activitats i el joc.
- Adquisició d'hàbits i normes que faciliten la convivència i iniciació en el treball cooperatiu per dur a terme una tasca concreta.
- Descoberta i iniciació en el reconeixement, classificació i correspondència d'algunes sensacions i emocions que s'obtenen a través de l'experimentació i l'observació de les qualitats de les plantes, a través de les experiències i les activitats a l'hort.
- Orientació amb autonomia i seguretat als espais habituals (hort, aula, pati...)
- Iniciació en la representació de les emocions mitjançant l'expressió plàstica.
Continguts Actitudinals:
- Iniciació en el coneixement i aplicació de les actituds adequades necessàries per a la convivència i normes que regeixen els relats i les converses (atenció, espera, to de veu,etc)
- Progrés en la confiança i la seguretat a l'hora d'intervenir amb iniciativa en les activitats.
- Increment del sentit de la responsabilitat i reconeixement dels canvis provocats per les pròpies accions.
- Progrés en l'autonomia i la iniciativa a l'hora de dur a terme les tasques habituals relacionades amb la cura de l'hort.
- Construcció de relacions afectives positives amb les persones adultes i els infants que l'envolten i amb qui comparteixen activitats quotidianes.
- Interès de l'adquisició de comportaments socials per una bona integració al grup.
- Acceptació i respecte per la diversitat.
- Actitud comprensiva envers les causes i conseqüències de les emocions (empatia).
- Cura i respecte pels materials, les instal·lacions, l'educador/a i els companys.