El projecte dels Picarols i el Currículum del Primer Cicle.

Amb la nostra proposta, volem aconseguir una intervenció adequada. Per aplicar-les a l'àmbit educatiu, seguirem les indicacions donades per les administracions al currículum, però adaptant-la al nostre projecte educatiu.

En aquest blog, farem émfasi en la temàtica de les emocions i la resolució de conflictes, tot i que partim de la idea de que en les primeres edats, tots els aprenentatges estan relacionats i de fet, ha de ser així per a que siguin significatius pels infants.

Així que, seguint el currículum, farem a continuació una descripció de com ho contemplem en la nostra proposta:

Capacitats del cicle

Volem contribuir a que els infants progressin en l’assoliment de les capacitats definides en el currículum del primer cicle d’educació infantil, especialment en les següents:

  1. Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva de si mateixos i de les altres persones.

  2. Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà de diversos llenguatges.

  3. Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.

  4. Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb les altres persones i iniciant en la resolució pacífica de conflictes.

  5. Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que els portin cap a una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social.

Objectius del cicle

En aquesta unitat didàctica per treballar les capacitats seleccionades es tenen en compte els objectius del primer cicle d’educació infantil següents que ha d’assolir l’infant:

  • Identificar-se com a persona, assolir el grau de seguretat afectiva i emocional corresponent al seu moment maduratiu, i esforçar-se per manifestar i expressar les pròpies emocions i sentiments.

  • Establir relacions afectives positives, comprenent i apreciant progressivament el seu entorn immediat, iniciant-se en l’adquisició de comportaments socials que facilitin la integració en el grup.

  • Comprendre el llenguatge adult i dels altres infants, comunicar-se i expressar-se a través del moviment, el gest, el joc i la paraula, amb una progressiva millora del llenguatge oral.

 

Continguts del currículum per treballar les capacitats i els objectius de cicle.

 

Els continguts del currículum del primer cicle d'educació infantil que treballarem en el nostre projecte, per tal d'assolir els objectius i capacitats del cicle són els següents:

 

Àrea 1: Descoberta d'un mateix i d'altre

  • Identificació com a persona, coneixement d’algunes característiques personals pròpies per assolir el grau de seguretat afectiva i emocional corresponent al seu moment maduratiu.

  • Domini progressiu de les possibilitats expressives, perceptives i motores del propi cos i utilització dels recursos personals de què disposa en la vida quotidiana.

  • Manifestació i expressió de les pròpies emocions i sentiments, utilitzant el llenguatge com a mitjà d’expressió i comunicació.

  • Progrés en l’adquisició d’hàbits relacionats amb el benestar corporal i la seguretat personal, la higiene i la salut, així com en l’inici d’hàbits d’ordre, constància i organització en les activitats en què participa.

  • Participació amb iniciativa i constància en les activitats quotidianes d’alimentació, repòs i higiene personal, iniciant-se en la pròpia autonomia i orientant-se en les seqüències temporals quotidianes i en els espais que li són habituals.

  • Iniciativa per dur a terme activitats i jocs, resolent les dificultats que es puguin presentar mitjançant la pròpia actuació o demanant als altres l’ajuda necessària i acceptant petites frustracions.

  • Disposició per establir relacions afectives positives amb les persones adultes i els infants amb qui comparteix situacions i activitats quotidianament.

 

Àrea 2: Descoberta de l'entorn

 

  • Comprensió i apreciació progressiva de l’entorn immediat, iniciant-se en el coneixement i l’adquisició de comportaments socials que facilitin la integració en els diferents grups socials en què participa.

  • Observació i exploració de l’entorn físic i social, planificant i ordenant la pròpia acció, constatant-ne els efectes i establint relacions entre la pròpia actuació i les conseqüències que se’n deriven.

  • Observació i constatació d'alguns dels canvis i modificacions a què estan sotmesos tots els elements de l'entorn ( plantes, animals, persones i objectes)

  • Domini progressiu del control i de la coordinació oculo-manual, així com de les habilitats manipulatives necessàries per explorar objectes i per ser cada vegada més actiu i autònom en les diferents situacions quotidianes.

Àrea 3: Comunicació i llenguatge

 

  • Comprensió de les intencions i dels missatges que li adrecen les persones adultes i altres infants, identificant i emprant els diferents senyals comunicatius (gest, entonació) i valorant el llenguatge oral com un mitjà de relació amb les altres persones.

  • Coneixement i utilització de manera progressiva de les normes que regeixen els intercanvis, relats i converses (atenció, espera, to de veu, interès, iniciativa).

  • Expressió de necessitats, sentiments i idees mitjançant el llenguatge oral, mostrant un progressiu increment del vocabulari relatiu al propi entorn i experiència, ús de frases simples i comprensió de variacions morfològiques de gènere i nombre.

  • Iniciació en l’ús de diferents formes de comunicació, esforçant-se per fer-se entendre i escoltant els altres.

  • Record i relat d’experiències passades i relacionar-les amb situacions semblants o diferents.

 

Objectius per a la proposta pedagògica del centre (PPC) - (Segon nivell de concreció)

 

Partint d'aquí, s'han concretat els diferents objectius específics a assolir pels infants, que són el següents:
 

Àrea 1: Descoberta d'un mateix i d'altre

1. Iniciar-se en el reconeixement de les emocions primàries pròpies i dels altres.

2. Establir relacions positives amb les persones adultes i els infants del seu entorn.

Àrea 2: Descoberta de l'entorn

1. Adquirir comportaments que facilitin la integració en els grups socials del seu entorn.

Àrea 3: Comunicació i llenguatge

1. Expressar les emocions primàries pròpies mitjançant els diferents llenguatges.